Strategie en onderscheidend vermogen
In het huidige bedrijfsklimaat is strategie een belangrijk onderdeel van een succesvolle bedrijfsvoering. Met een unieke aanpak kunt u zich met uw bedrijf onderscheiden van uw concurrenten. De (inter)nationale economische, technologische, ecologische en maatschappelijke veranderingen volgen elkaar zo snel op dat het onderscheidend vermogen van organisaties steeds belangrijker wordt om te overleven en voorop te blijven in onze steeds complexer wordende maatschappij. De juiste aanpak kan er dan voor zorgen dat u gericht kunt werken aan langdurige successen.

Ontwikkelen van een strategie
Het proces om een strategie succesvol te ontwikkelen en implementeren ziet er in grote lijnen als volgt uit:

  1. Ontwikkelen van een strategie (meerdere en gecombineerde scenario’s mogelijk).
  2. Keuze en vertalen van de gekozen aanpak naar haalbare doelen en maatstaven van de organisatie.
  3. Implementeren van de strategie in een werkbaar operationeel plan (SMART).
  4. Volgen, monitoren, bijsturen en jaarlijks evalueren van deze aanpak.
  5. Indien noodzakelijk: het bepalen en uitrollen van een nieuwe strategie.

Voor uw organisatie kunnen deze stappen fractioneel anders zijn. Dat is natuurlijk logisch, want elk bedrijf en elke organisatie is uniek.
Tal van wetenschappers hebben zich de laatste decennia verdiept in het onderwerp ‘(bedrijfs)strategie’ met als resultaat een grote verscheidenheid aan modellen die bruikbaar zijn voor het ontwikkelen van een geschikte strategie. Markthings kent alle relevante modellen en stromingen en maakt er, indien nodig en toepasbaar, gebruik van.

Groeien door Focus
Strategieontwikkeling is vooral noeste ‘analytische’ arbeid met veel kennis van de eigen organisatie, doelgroep(en), markt(en), concurrenten en omgeving. Markthings heeft veel ervaring met strategieontwikkeling voor zowel profit als non-profit bedrijven/organisaties. In combinatie met het in eigen huis ontwikkelde groeimodel ‘Groeien door Focus: de 4 focusstappen voor groei®‘ gaan wij graag aan de slag om voor u de juiste strategie te ontwikkelen.